The (non) Mistake of R. Yochanan or Dayanei DeKessarei in a Circular Window Case (Eruvin 76a-b)

אורי צור 1 ד"ר דוד גרבר 2
1מורשת ישראל, אוניברסיטת אריאל בשומרון
2מתימטיקה, מכון טכנולוגי חולון

המשנה (עירובין, עו ע"א) עוסקת בחלון הנמצא בכותל משותף בין שתי חצירות. המשנה מציינת את הדרישות ההכרחיות של החלון, כדי שבעלי הבתים יוכלו לערב עירובי חצירות יחד:

בסוגיה הובאה המימרה של ר` יוחנן העוסקת בחלון עגול

חלון עגול צריך שיהא בהקיפו עשרים וארבעה טפחים, ושנים ומשהו מהן בתוך י`, שאם ירבענו נמצא משהו בתוך י ".

על המימרה של ר` יוחנן כאן דנו במו"מ דומה גם בסוכה (ז ע"ב – ח ע"ב) בעניין הכשר סוכה עגולה.

בסוגיא בעירובין מתעוררות שתי בעיות עיקריות:

  1. מדוע קבע ר` יוחנן שההיקף של חלון עגול צריך להיות 24 טפחים, בעוד שלפי מסקנת הסוגיא עולה שדי היה ב-17 טפחים פחות חומש ?
  2. כיצד יש להסביר את התנאי הנוסף שקבע ר` יוחנן בדבריו: "ושנים ומשהו מהן בתוך י` ", בדגש על המילה: "מהן

נציין שהסוגיה בעירובין קושרת בין מימרת ר` יוחנן לשני כללים המובאים בשמם של דייני דקיסרי. הכללים הם:

  1. "עיגולא מגו ריבועא - ריבעא", שפירושו המילולי הוא: עיגול החסום בתוך ריבוע הוא פחות ברבע מהריבוע.
  2. "ריבועא מגו עיגולא – פלגא", שפירושו המילולי הוא: ריבוע החסום בתוך עיגול הוא פחות בחצי מהעיגול.

כללים אלו נתפרשו בצורות שונות על-ידי הפרשנים. הקישור שעושה הסוגיא בין כללים אלו למימרת ר` יוחנן משפיע כמובן על הבנת דברי ר` יוחנן בסוגיה.

ההרצאה תועבר ע"י ד"ר אורי צור וד"ר דוד גרבר

בהרצאה זו נציג בקצרה את סוגיית חלון עגול, ולאחר מכן נדון בנקודות הבאות:

  1. הבנות שונות של הפרשנים בהסבר הכללים של דייני דקיסרי.
  2. בסיס לפתרון שתי הבעיות שהועלו בסוגיית חלון עגול לפי הפרשנים השונים, ובעקבותיו הבנת דברי ר` יוחנן בסוגיא זו.








Powered by Eventact EMS