בחפירות במערת האגרות בנחל חבר חשף יגאל ידין מטמון של כלי ברונזה הנושא אופי פולחני. כמה מן הכלים עוטרו בתבליטים הכוללים דמויות ופרצופים שונים, וניכרת בהם השחתה מכוונת בידי אדם. ידין פירש תופעה זו כיישום ההלכה בדבר `ביטול עבודה זרה`, שנועדה להכשיר חפץ ששימש לצרכי עבודה זרה ולאפשר את שימושו בידי יהודי, באמצעות פגימתו. בשנים האחרונות הניב המחקר באזור יהודה שלוש דוגמאות נוספות של השחתת דמויות ביצירות אמנות שניתן לזהותן עם הפרקטיקה של ביטול עבודה זרה. בהרצאה זו נבקש לבחון את כל הממצאים שנחשפו עד היום, את המאפיינים המיוחדים להם ואת מידת התואם שלהם אל הלכות ביטול עבודה זרה במשנה ובתוספתא. מבחינה היסטורית, בארבעה אתרים מתוך חמישה מתוארכות היצירות לימי מרד בר כוכבא, וננסה לעמוד גם על משמעותה של תופעה זו. כן נבחן שתי יצירות נוספות מן התפוצה היהודית החושפות מאפיינים דומים ומעוררות שאלות בדבר יישומן של הלכות אלו מחוץ לגבולות ארץ ישראל.