"הבה נתחכמה לו פן ירבה..." (שמ` א, י): בחינה מחודשת של הפסיכולוגיה של החשש המצרי"

author.DisplayName
תקשורת, אוניברסיטת בר-אילן, ישראל

בפירושו ל-"הבה נתחכמה לו פן ירבה, והיה כי תקראנה מלחמה, ונוסף גם הוא על שונאינו, ונלחם בנו ועלה מן הארץ", גייס שד"ל השערה היסטורית מוכרת: " הרועים [נוכרים בשם היקסוס] לקחו ארץ מצרים... ואחר זמן כשעמד עליהם מלך [המצרי, מנהיג המרד] ונצחם נמלטו... [ו]היה פרעה ירא שמא ישראל יתחברו אל אוהביהם [יוסף עלה לגדולה בזמן וע"י ההיקסוסים]".

אך שד"ל בעצמו מסייג: "לפי זה היה לו לומר ועלה מן הארץ תחילה, ואח"כ נוסף גם הוא על שונאינו".

ננסה לבדוק את השפעת ההיקסוסים כפי שכיוון שד"ל, אך בהתחשבות מדויקת יותר עם סדר הפסוק.

מאפיין

היקסוס

ישראל

איך הגיעו למצרים

מהגרי עבודה

מהגרי עבודה

מקור

כנען, אמורי

כנען, בעלי ברית האמורי

משלח יד

רועים ועוד

רועים

נטמעים גיאוגרפית?

רובע נפרד באוואריס (שהפכה לבירתם)

גושן (בהתחלה?)

מקור השם

השליטים הזרים

האל (שלנו!) ישלוט בעולם - "ישרה-אל"

כישורי לחימה

פיתוח נשק (מרכבות ועוד)

חיסול שכם בעורמה

התנהלות

לאחר עימותים חיצוניים התפוררה המלוכה המצרית.
ההיקסוסים נוספו ככוח עוין בזירה,
נלחמו במצרים,
ועלו מתוך מצרים
למדרגת שליטיה

לפי תחזית פרעה: "והיה כי תקראנה מלחמה,
ונוסף גם הוא על שונאינו,
ונלחם בנו
ועלה מן הארץ

מתבהרת הגשמת התכנית האלוקית "גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם".
נוצר אצל העם המצרי דיסוננס קוגניטיבי (פסטינגר, 1954). מחד עמדתו - נהנה עד כה מיחסים נורמאליים עם משפחתו של מושיע מצרים. מאידך התנהגותו ע"ס ניתוח (גם) אנליטי, בראייה צופת עתיד, לאור כישלון תקדים של ה-"רב תרבותיות". התוצאה, כפי שמציינים המחקרים הפסיכולוגיים, הינה התאמה בין העמדה להתנהגות. במקרה זה שונתה העמדה – "ויקוצו מפני בני ישראל", והושלם המהפך ביחסי מצרים ובני ישראל.

matan nauerman
matan nauerman








Powered by Eventact EMS