ספר בראשית, המציג את ההשקפה המקראית על ראשיתה של האנושות וראשית היווסדו של הגרעין ממנו נוצר העם הישראלי, רווי בתיאורי משפחות. מערכות היחסים שבין בני המשפחה מורכבות ומציגות גילויים של מתח ומאבק לצד גילויי אהבה והרמוניה. טענה הנשמעת מכיוונים שונים היא שבספר בראשית מוקד המתיחות העיקרי במשפחה הוא המתח השורר בין אחים ולא המתח הבין-דורי. הדוגמאות הבולטות המאששות, לכאורה, טענה זו מצויות בסיפור אודות קין והבל (בר` ד), ובפרט, בסיפורים על אחים במשפחת ה`אבות` כגון: ישמעאל ויצחק (בר` כא), יעקב ועשו (בר` כו-כח), יוסף ואחיו (בר` לז). בהמשך לכך נטען כי בין ההורים לבין ילדיהם בספר בראשית שוררים על פי רוב יחסים תקינים למדי. הבנים מכירים בסמכות ההורים, ראשי המשפחה, אף כאשר הם חולקים על דרכם, ונמנעים מעימות איתם. להצגתן של טענות מעין אלו ראו למשל: י` פלדמן, "למה אהבה רבקה את יעקב?: אחאות, `אנטי אדיפוס` ומגדר יהודי", קשת חדשה 19 (2007), עמ` 116–124.
בהרצאתי אבקש להתווכח עם טענות אלו ולהראות את מרכזיותו של המאבק הבין-דורי בספר בראשית. בהרצאה אתבסס הן על סיפורים ממשפחות ה`אבות` המלמדים על מגוון עימותים בין-דוריים המצויים בהם והן על סיפורים נוספים בספר. מתוך כך אשרטט את אופיו של העימות בין הדורות בסיפורת המקראית בכלל ובספר בראשית בפרט.