הספר הראשון העוסק במצוות התלויות בארץ בתולדות ההלכה הינו הספר `כפתור ופרח` שנכתב בשנת 1322 בארץ ישראל. אמנם היו חיבורים קודמים בנושא זה, אך הם היו חלקיים ולא הקיפו את הנושא בצורה יסודית. את החוסר הזה בא למלא אשתורי הפרחי שגורש מצרפת בשנת 1306 ועלה לארץ ישראל שנים ספורות לאחר מכן.
הספר לא זכה להתייחסות מספקת בעולם המחקר, ואף מהדורה מדעית לא הודפסה. גם זהותו של אשתורי לא הובררה עד הסוף- היו מי שראו בו תלמיד הרא"ש, והיו מי שטענו שהיה בכלל איטלקי. במהלך הרצאתי אנתח את המקורות הספרותיים המופיעים בספר `כפתור ופרח`, ואראה דרכם את אופיו הפרובנסאלי המובהק של המחבר, וכן היבטים נוספים הקשורים לדמותו כמו למשל השפעת משפחתו, רבותיו, וקליטת השפעות זרות לתוך ספרו.
לאחר שנראה את השתייכותו הפרובנסלית של אשתורי, ברצוני לדון במגורשים אחרים ויצירותיהם תוך השוואתם ליצירתו של אשתורי הפרחי ולהצביע על הדמיון במניעים לכתיבת כל החיבורים הללו.לדעתי העיסוק המחודש באשתורי הפרחי וחיבוריו יתרמו לחקר יהדות אירופה ככלל, ולחקר יהדות פרובנס בפרט.