בהרצאה זו ברצוני לשרטט קווים לדמותה של המיילדת היהודייה במרכז אירופה בעת החדשה המוקדמת ולבחון את מאפיינה על רקע התמורות בשוק הרפואי בתקופה. בהרצאתי אתבסס על פנקסי קהילות וממורבוכים שונים המספרים על פעילותן של מיילדות יהודיות רבות, ואדגים כיצד הם יכולים לחשוף בפנינו רבדים חדשים בדמותן אשר לא זכו להתעניינות מחקרית עד כה. בדברי אתמקד במקור אחד יוצא דופן: בפנקס קהילת אופנבך, הכולל מידע רב על המיילדת חיהל`ה אשת לייב נייאשטעט אשר פעלה בקהילה בשנות השישים של המאה השמונה עשרה. מקור ייחודי זה המוסר מידע עשיר הן על תנאי העסקתה, והן על יחסיה המשתנים אל מול הקהילה, יאפשר לנו לשחזר בצורה טובה יותר את מעמדן של המיילדות היהודיות בתקופה. כמו כן אראה כיצד קריאה קפדנית של ההספדים אודות המיילדות ואודות מרפאות אחרות המצויים בספרי הממורבוך, מצביעה על מספר נקודות קריטיות להבנתו של ה"שוק הרפואי". ראשית, עולה כי רבות מהמיילדות עסקו גם בענפי רפואה אחרים, כגון: טיפול בפצעים, והכנת גופות נפטרי הקהילה לקבורה, ולא הגבילו עצמן אך ורק ליילוד נשים. שנית, מספרן הרב של המיילדות המופיעות בממורבוכים, אל מול שתיקתם היחסית של הפנקסים, מלמדנו כי חלק ניכר מפעילותן של המיילדות ולמעשה של המרפאות היהודיות בכלל התנהל בצורה בלתי ממוסדת וללא כל פיקוח. נקודה זו מבהירה כי בראשית העת החדשה מרביתה של הפעילות הרפואית בכלל התנהלה מחוץ לד` אמותיה של הרפואה הממוסדת, ולמעשה במידה רבה מחוץ להישג ידו של ההיסטוריון.