Fluidity of Identity in the Jacob Cycle

George Savran
מקרא, מכון שכטר ללימודי היהדות

יעקב הוא דמות אניגמתית. מצד אחד, במעשה הבאר בבר` כ"ט ובמאבקו עם המלאך ליד היבוק בבר` ל"ב הוא מופיע כגיבור פעיל ואפילו הירואי, אך בשנותיו הראשונות בבית לבן הוא פסיבי לחלוטין. המספר מכנה אותו "איש תם" אך הוא מוכן לרמות את אחיו ואת אביו כדי לקבל את הבכורה ואת הברכה. מרכיב מרכזי בשינויי האופי שלו כרוך בהיות יעקב אח תאום. שינויים אלו באופיו הם פועל יוצא של נזילות גבולות הזהות שלו, דבר שלא זכה לתשומת הלב הראויה בדיונים על מחזור סיפורי יעקב. נעיין בתופעה זו משלושה היבטים. 1) תיאור הטרום לידה: הפסוק "וידו אוחזת בעקב עשו" (בר` כה:26) טעון הבהרה – משפט זה אינו מבטא רצונו של יעקב לאכוף את אחיו אלא מאמץ לא לתת לעשו לעזוב את רחם אמו בלעדיו. יעקב מתחרה עם עשו כמי שדורש שוויון עם אחיו, לפעמים עד כדי שאיפה להדמות לעשו ככל האפשר. 2) "ויגדלו הנערים": במעבר החד מתיאורי הנערים בבר` כה:27 לסיפור מכירת הבכורה ה"תם" וה"יודע ציד" מחליפים זהויות. התחלפות זו מעידה על נזילות קווי הזהות של התאומים, ומכינה את הקרקע לשינויים נוספים בדמות יעקב. 3) השהייה בבית לבן: היחס בין האחים מואר באופן מיוחד על ידי עיון ביחסי האחיות לאה ורחל בבר` כט-לא. מחד הזיקה בין האחיות מקבילה ליחסי יעקב ועשו, ומאידך השינוי תיאור יחסיהן מלמד ביקורת על יעקב ועשו ומתווה כיוון חדש ליחסי אחים.

George Savran
George Savran








Powered by Eventact EMS