עיצובו והבנייתו של יום העצמאות כחג לאומי היווה בשנות החמישים משימה מרכזית בה עסקו "סוכני זיכרון" שונים. סוכנים אלו כתבו, אישרו ושיווקו תוצרי תרבות רבים המהווים מקור ראשוני המשיח לפי תומו ויש בו להעיד על סוגיות יסוד הנוגעות לחברה ולסיפֵר המנחה אותה.
עיון בתוצרי תרבות אלו מגלה שהחג עוצב מראשיתו כחג עממי-יהודי ולא כחג אזרחי-ישראלי כפי שניתן היה לצפות. כבר מהדיון שקדם לקביעתו של החג בכנסת ברור כי החג מוסגר כחלק ממעגל השנה היהודי; ונעשו מאמצים ניכרים להנגישו גם ליהודי התפוצות, הן על-ידי מוסדות המדינה הרשמיים והן על-ידי המוסדות הציוניים החצי-רשמיים. מגמה זו הגיעה לשיאה בעת ביקורו של בן-גוריון בניו-יורק ביום העצמאות השלישי, מלווה בעשרות חיילים ישראלים.
מיקוד המבט בתוצרי התרבות שהופנו אל יהודי התפוצות חושף שני דגמים יסודיים ביחס לסיפֵר הישראלי:
שני דגמים אלו מעידים כמובן לא רק על היחס הישראלי אל התפוצה היהודית אלא גם על התלבטות ישראלית פנימית ויש בהם כדי לשפוך אור על סוגיה זו.