David Gintsburg`s Middle Road: Between Shtadlanut and Nationalism

author.DisplayName
היסטוריה של עם ישראל, אוניברסיטת חיפה, ישראל

דוד גינצבורג (1910-1857), בן למשפחת אילי הון ושתדלנים יהודים מפורסמים באימפריה הרוסית, היה מעורב בעשייה ציבורית מגוונת. זו כללה שתדלנות בקרב בכירי הממשל, פעילות ב"חברת מרבי ההשכלה בין יהודים", הקמת אקדמיה למדעי היהדות בסנקט-פטרבורג ב-1908, היותו יו"ר אסיפת היהודים ב-1910 ועוד. ברם, יותר מכל ניתן לאפיינו בתור איש רוח, שהקדיש מזמנו לחקר מדעי היהדות, מזרחנות ובלשנות. פעילותו התרחשה על רקע של ירידה בכוחו הציבורי של בית גינצבורג נוכח קריסת בנק גינצבורג ב-1892, והופעת מפלגות יהודיות בסוף המאה התשע-עשרה ובראשית המאה העשרים. כיצד פעל גינצבורג בעידן זה? באילו קשיים נתקל? מה הוא הציע להמוני היהודים, ומהי המשמעות של פעילותו להבנת תולדות היהודים ברוסיה?

על מנת למצוא מענה לאתגרי התקופה כגון אנטישמיות, מאבקים בעקבות התפתחות אולטרה-אורתודוקסיה, הגירה ועוד גינצבורג ניסה לפתח דרך משלו. זו חרגה מעבר לשתדלנות. שורשיה היו נטועים בתנועת חכמת ישראל. אבל, היא התבססה גם על לאומיות תרבותית מתונה, שלא חפפה לציונות או לאוטונומיזם. הייתה זו "דרך אמצע" שנועדה לפשר בין גורמים שונים בציבור היהודי. היא התאפיינה במתח שבין דחיית הלאומיות בפוליטיקה לבין פעילות לאומית תרבותית לצורך פיתוח חינוך, אמנות ומדע יהודיים לאומיים. בפוליטיקה גינצבורג ניסה לקדם מסגרת משותפת של נציגי לאומים שונים כדי לקדם את שוויון העמים באימפריה. בגלל המתח הפנימי דרכו לא הייתה מסוגלת למשוך בעלי ברית רבים וחזקים. כישלונה החליש עוד יותר את גינצבורג כאחד מהכוחות היותר מתונים בפוליטיקה היהודית והרוסית. למרות כישלונה הדרך מלמדת שאנשי האליטה היהודית, כמו גינצבורג, שהיה נהוג להגדירם בהיסטוריוגרפיה כ"משתלבים" (אינטגרציוניסטים), היו חלק מהתנועה הלאומית היהודית ברוסיה. לפיכך, עיון בפעילותו מאפשר להבין טוב יותר את התמורות שעברו על הציבור היהודי באימפריה הרוסית.

Ilya Vovshin
ד"ר Ilya Vovshin
אוניברסיטת חיפה








Powered by Eventact EMS