The Duration of the Torah Reading Cycle in Eretz Israel in Light of New Findings

Mordechai Weintraub
החוג לתלמוד, האוניברסיטה העברית, ישראל

הדעה המקובלת כיום במחקר היא שהקריאה בארץ ישראל לא הייתה קבועה וקשיחה כמו אחותה הבבלית. התקיימו מנהגים שונים זה לצד זה, הן בנוגע למשך הקריאה – בסביבות שלוש שנים – והן בנוגע למועד סיום התורה.

פרופ` שלמה נאה במאמר שפרסם בתרביץ מנסה להוכיח כי המנהג הא"יי היה קבוע כמו אחיו הבבלי וכל אותו מגוון שאנו מוצאים במקורות אינו אלא שיקוף של מנהג אחד ויחיד. פרופ` עזרא פליישר הגיב במאמר ארוך משלו ודחה את טענותיו של נאה. נאה חזר והגיב על טיעוניו של פליישר.

בעקבות ממצא חדש בגניזה הכולל רשימה של סדרים שלא נדונה במחקר ננסה לפתור את השאלה האם צדק נאה והיה מנהג אחיד בארץ ישראל או שמא הצדק עם פליישר. בנוסף אדון ברשימה זו המשקפת מנהג קריאה ייחודי. כן נדון במנהג נדיר הנוגע לכתיבת ספר תורה המופיע בקטע הגניזה המדובר ואשר רישומיו שרדו במספר ספרי תורה מזרחיים מן המאה השש עשרה.

Mordechai Weintraub
Mordechai Weintraub
האוניברסיטה העברית בירושלים








Powered by Eventact EMS