The Schulz Theme of the Book in Modern Israeli Literature

Abstract

This study focuses on the intertextual references to the Schulz theme of the Book in modern Israeli literature, namely in David Grossmanʼs novel See Under: Love and in Amir Gutfreundʼs short story Trieste from The Shoreline Mansions. It interprets the theme of the Book in its forms – Book-Authentic, Book-album, The Book of Splendor, Book-encyclopedia and Book that is not – and depending on its changes the study interprets also its functions in relation to Schulz pretexts, i. e. The Cinnamon Shops and Sanatorium Under the Sign of the Hourglass.

Abstract

This study focuses on the intertextual references to the Schulz theme of the Book in modern Israeli literature, namely in David Grossmanʼs novel See Under: Love and in Amir Gutfreundʼs short story Trieste from The Shoreline Mansions. It interprets the theme of the Book in its forms – Book-Authentic, Book-album, The Book of Splendor, Book-encyclopedia and Book that is not – and depending on its changes the study interprets also its functions in relation to Schulz pretexts, i. e. The Cinnamon Shops and Sanatorium Under the Sign of the Hourglass.

תקציר

מחקר זה מתמקד ברמזים האינטרטקסטואליים למוטיב הספר של ברונו שולץ בסיפרות הישראלית המודרנית, כלומר ברומן של דויד גרוסמן עיין ערך אהבה ובסיפור קצר טריאסט של אמיר גוטפרוינד מהספר אחוזות החוף. הוא מפרש את נושא הספר בצורותיו – הספר-מסמך אמיתי, הספר-אלבום, ספר בזוהר, הספר-אנציקלופדיה והספר שאינו – ובהתאם לשינוים שלו מפרש גם את תפקידיו ביחס לספרים של שולץ, כלומר חנויות קינמון ובית-המרפא בסימן שעון החול.

Hana Nela Palková
Hana Nela Palková








Powered by Eventact EMS