ללא משיח חי, ללא יורש מוסכם ומתוך וויכוחים אידיאולוגים ותאולוגים עזים – כך נראית התנועה השבתאית בפתח המאה השמונה-עשרה, המורכבת מקבוצות מפולגות אך קשורות. נחמיה חיון, רב, מקובל, בעל-שם ועושה-צרות יליד סרייבו, הינו מן הדמויות השבתאיות הבולטות והחשובות בתקופה זו שטרם זכו לדיון מחקרי מספק. חיון היה הראשון שהדפיס ספר שבתאי לשם הפצתו וביקש להפיץ את `סוד האמונה` השבתאי לכלל ישראל ולהפוך את האמונה בו למחייבת.
בהרצאה זו אדון בטקסטים השופכים אור חדש על הדחף העז לגילוי הסוד שפיעם בחיון. בניגוד להצגתו של חיון במחקר עד כה, בתור תלמידו ועושה-דברו של המנהיג השבתאי החשוב אברהם מיכאל קרדוזו, אבקש להציג את חיון בתור הוגה עצמאי שעיצב גרסה משלו לשבתאות, בה נעלמת דמותו של שבתי צבי כמשיח גואל, כמעט כליל. לפי חיון, המסר הרוחני המרכזי של התנועה הינו מלחמת-חורמה נגד ההפשטה של הדת היהודית והחזרתו של האל האישי, האנושי. בכתיבתו העיונית, במאמצי ההפצה שלו ובעולמו החזיוני, הכריז חיון שגילה מחדש את האל שלטענתו נשכח, וברעיונותיו השפיע על התפתחויות עתידיות במעגלים שבתאיים ו`פוסט-שבתאיים` שונים.
Without a living Messiah, without an agreed here and in the midst of harsh ideological and theological disputes – this is the portrait of the Sabbatean movement and the beginning of the 18th century, comprised of divergent, divided yet interconnected groups. Nehemiyya Hayoun, a Sarajevo-born Rabbi, Kabbalist, magician and trouble-maker, is one of the important Sabbatean figures in this period who didn’t receive enough scholarly attention. Hayoun was the first to print a Sabbatean book in order to spread it across communities, and also asked to reveal the Sabbatean `secret of faith` in public.
In this lecture I will discuss texts which put Hayoun`s urge to reveal the secrets in different light. Contrary to the prevailing scholarly view of Hayoun, as a disciple of the Sabbatean leader Avraham Miguel Cardoso, I will present Hayoun as an independent thinker, who developed his own version of Sabbateanism, that greatly diminished the role of Sabbetai Tzvi as a Messianic redeemer. According to Hayoun, the spiritual message of the movement is to declare war against the abstraction of Jewish religion, and the returning of the personal, indeed human-like, God. In his writings and his endeavors to spread his book, as well as in his visionary world, Hayoun declared that he has found this forgotten God, and his ideas influenced subsequent developments in different Sabbatean and `post-Sabbatean` circles.