ד"ר ארי קטורזה - מוזיקאים יהודים: זהות ברווח שבין בדלנות, ליברליזם ואוניברסליות
בניגוד לסטריאוטיפ שהותיר המלחין הגרמני ריכארד וואגנר במהלך המאה ה-19 בדבר הקשר שבין מלחינים יהודיים לבין "בינוניות", הרי שבמהלך המאה ה-20 יהודים אמריקנים זכו באמריקה להצלחה פנטסטית כמלחינים, פזמונאים, כותבי שירים, מפיקים ומעבדים מוזיקליים של מחזות זמר ושירים פופולאריים. חלק נכבד מהקנון המוזיקלי האמריקני, החל מג`אז, דרך בלוז ו-"SOUL" וכלה במוזיקת רוק, נכתב על-ידי יוצרים ממוצא יהודי, גם אם אלו הקפידו שלא להבליט את מוצאם האתני-דתי. הנוכחות הדומיננטית של היהודים במוזיקה ובתרבות האמריקנית הייתה תמיד בלתי פרופורציונאלית למספרם בחברה. אולם איזה תפקיד שיחקה האתניות היהודית? האם מדובר בחשיבות המסורת והמוצא הדתי להצלחתם או שמא בסביבה התרבותית-כלכלית והתנאים ההיסטוריים של המאה-20? הרצאה קצרה זאת תאיר סוגיה זאת.
ד"ר ארי קטורזה הוא היסטוריון, חוקר תרבות ומוזיקאי, ומרצה במספר מסודות אקדמאיים, ביניהם רימון - בית הספר למוזיקה ואוניברסיטת רייכמן ועמית מחקר במכון לחקר תרבות האדריכלות והאמנות באוניברסיטת אריאל.