קונגרס העולמי ה-18 למדעי היהדות

Was Paulus judeen

author.DisplayName

קריאה ביקורתית בספר מעשי השליחים ובאיגרות פאולוס מגלה סתירות משמעותיות בין שני המקורות. למרבה הפלא מחבר ״מעשי השליחים״ לא ידע כלל על מפעלו האפיסטולרי של גיבור ספרו ולא מזכיר כלל את איגרותיו הרבות. מה עלינו להסיק מכך? הסיפור הפנטסטי של התגלות ישו לפאולוס בדרך לדמשק חסר כל הגיון היסטורי סביר, אף אם נוציא ממנו את האספקט המגי. גרסה זו גם עומדת בסתירה לעדותה המאוחרת של קהילת ״האביונים״ שמכחישה את סיפור הסתפחותו של פאולוס לחסידי ישו וטוענת שהוא לא היה כלל יהודי. יתר על כן פאולוס עצמו באיגרותיו אינו מזכיר ולו ברמז את סצנת ההתגלות של ישו אליו בדרך לדמשק הרחוקה משטח השפעתו של הכהן הגדול. התגלות נסית זו הייתה מחזקת את מעמדו של פאולוס בתחרות על ירושת ישו, מול יריביו, פטרוס והאח יעקב. פאולוס מעולם לא טען באיגרותיו ששמו שאול ושמוצאו מתרשיש. תמוהות במיוחד התייחסויותיו הרבות של מחבר האיגרות אל היהודאים ואל חגיהם ומנהגיהם. כאשר הוא מזכיר אותם הוא משתמש בגוף שלישי רבים ולא בגוף ראשון רבים כמתבקש לגבי יהודאי שפונה ליהודאים. על פאלוס, כמו במקרה של ישו, אין אנו יודעים פרטים ביוגרפיים ממשיים, לא את שם אביו, של אמו, אחיו ואחיותיו או שם אשתו. אין אנו יודעים מתי הוא נולד, מתי הוא מת ובאיזה נסיבות. הדבר מעלה ספקות רבים באשר למוצאו היהודאי של פאולוס. האם עלינו לקבל את גרסת ספר מעשי השליחים ללא ביקורת? האם בזכות פאולוס נולדה הנצרות?