חוקרים של ספר קהלת ובן סירא עמדו בעיקר על נקודות דמיון לשוניות וסגנוניות בין שני החיבורים ועל מידת השפעתו של החיבור הקדום על המאוחר. הרצאה זו תבחן סוגיות ערכיות בתפיסת עולמם כדי לאפיין את הטיפוס של החכם כמורה ומחנך בכל אחד מהחיבורים, ותעמוד על ההבדלים באופן הצגתם של לקחי ההוראה בסוגיות המשותפות לשניהם. להדגמת השונות בתפיסת תפקיד החכם בקהלת ובן סירא, אציג כמקרה מבחן את יחסם לחכם העני בשני נאומים (קה` ט 13- י 1; ב"ס י 19- יא 6 ) תוך שימת לב מיוחדת לדרכי העיצוב של לקחי ההוראה ואמצעי ההמחשה ברטוריקה של כל אחד מהם.