הרצאה זו עוסקת בסיפור המופיע בתלמודים על אדם שמוכר את עצמו ואת בניו לגויים ויחסו לדיון ההלכתי. המשנה בגיטין קובעת שבמקרה כואב זה אין לפדות את האיש ואף לא את בניו, אלא לאחר מותו של האב, והסיפור עוקב אחר השאלה הזו. הדיון המוצע יצביע על הדמיון והשוני של גרסאות הסיפור בשני התלמודים, ובייחוד בכך שבבבלי האיש שמכר את בניו לגוים מכונה ״משומד״, ובדיון שמתפתח בעקבות זאת על משמעות הגדרה זו וגבולותיה. השוואה זו והעיון בסיפור בפיתוחו הבבלי מוליכים למסקנות בדבר ההתפתחות הספרותית והעריכה הבבלית, והיחס המיוחד אל המשומד שמתפתח בתלמוד הבבלי. בתוך כך תתבהר גם המגמה של הסיפור ועורכיו ביחס להלכה של המשנה.