קונגרס העולמי ה-18 למדעי היהדות

"Forshafung": Research-creation on Yiddish Theatre

author.DisplayName

מחקר-יצירה היא גישה מתודולוגית באקדמיה המתייחסת לפרקטיקה יצירתית כאל חקירה רפלקסיבית בעלת משקל מחקרי משמעותי. פרקטיקה זו מתבצעת בדרך כלל על ידי אמן-חוקר ומציעה אופנים חדשים ליצירת משמעות וידע והצגתם. בשני העשורים האחרונים הפכה "אמנות כמחקר" למסלול מחקרי בלימודים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות רבות בעולם. בשנים האחרונות אני עוסק במחקר-יצירה בתחום תיאטרון יידיש והייתי אמן וחוקר שותף בשני פרויקטים ״שתיקה ביידיש״ (2021) ו״הדיבוק 1937-2017״, שני הפרויקטים פותחו בשיתוף לאה מאואס (קבוצת סלה-מנקה) ואמנים נוספים. תוצאות הפרויקטים הללו הוצגו על במות תיאטרון ועל במות אקדמאיות בישראל ובעולם.

במסגרת הרצאה זו אעסוק בדיון רפלקסיבי על משמעויותיה של גישה זו בשדה בו אובייקט המחקר מתאפיין בארעיותו. אציג מסגור תיאורטי ראשוני למתודולוגיה זו, מעלותיה וחולשותיה בפרקטיקה של מחקר-יצירה בתיאטרון יידיש באופן ספציפי. אתרכז בפרויקטים המצוינים מעלה תוך התייחסות לפרויקטים נושקים אחרים שנעשו בתחום תרבות יידיש בעיקר במוזיקה (Yiddish Glory). אדון בין היתר בחקר פרפורמנס באמצעות פרפורמנס, בפעולות שחזור כפרקטיקה מחקרית, בהחייאה ארכיונית ובדיבוב כפעולה אתנוגרפית.